2018-10-23

Egentid efter preferenser.

Vad gör du helst när du har egentid? När har du egentid? Är det ett bad, en promenad, ett pass på gymmet eller kanske en kväll ute med vänner? 

Min planerade egentid är helig, den händer ca 2 gånger i veckan den varierar i längd och jag är en riktigt miljöbov när jag gör den... Min favorit aktivitet att göra under egentid är att läsa i badet, lycka är att få stänga ute resten av världen ett tag och inte tänka på något förutom handlingen i boken. Att ligga där och slappna av, mjuka upp musklerna och hjärnan i lugn och ro utan några krav är som mumma för själen.

Egentid kan ju självklart se ut på flera olika sätt, jag läser inte bara i badkaret utan jag kan också gärna rita eller färglägga, se på tv, lägga patiens och långa promenader med hunden. Hunden måste ju ut hur som helst men övriga grejerna gör jag oftast om jag behöver reda ut mina tankar, gå igenom något som har varit jobbigt under dagen eller förbereda mig inför något som jag ska göra under morgondagen.

Jag använder min egentid lite som terapi för hjärnan och själen, den är inte för att jag vill vara ensam utan för att jag behöver vara ensam, ibland behöver man gå igenom saker själv och ibland behöver man hjälp av andra. För i tiden var jag jätte dålig på att njuta och ta tillvara på min egentid men nu har den blivit viktig och jag tar chansen så fort jag kan att säga till att jag skulle behöver egentid.

Det är viktigt tror jag att vi som individer tar tid för oss själva, att vi lär känna oss själva och utövar de intressen vi har både i grupp men också ensamma. Jag tror att lite egentid behöver hjärnan för att må bra! 





Inga kommentarer: