2015-07-21

Tisdags-tugg i regnet.

Man får verkligen göra det bästa av tiden man har utan regn den här sommaren, känns som det har regnat 90% av tiden och när det inte regnar så är det mulet. Trist som tusan men tillslut kommer nog solen, hoppas jag!

Förmiddagen hängde barnen och jag på en stängd förskola, det var deras val. De lekte och jag läste, ett perfekt samarbete tycker jag. Dagens lunch blev jordgubbskräm då de stora barnen helt plötsligt valde att ta sovmorgon  till 8.00 så frukosten blev sen, ingen var hungrig vid lunch så vi körde en lätt variant. Till middag blir det en äkta barn favorit, korv med bröd och pommes, ibland måste man ge sig i matdebatten. Här hemma hejar barnen på halvfabrikat och vi vuxna hejar på oxfilé, nä kanske inte så, men lite mer påhittig mat än korv med makaroner får det gärna vara. Vi har ju tur att William har gått över till att gilla kött så grillmiddagarna inte bara blir korv och köttbullar.

Nu under eftermiddagen har himlen öppnat sig igen så vi sitter inne, Jonatan varvar lek med Barnkanalen på iPaden, William och Freja leker på sina rum och jag har organiserat högen med utskrivna recept som vi har samlat på oss. Nu är allt i plastfickor och i en pärm så vi kan hitta det vi söker lite lättare. Kul att titta igenom, fick jätte mycket inspiration till nästa månads matlista!

Ska gå och kolla den upphängda tvätten från igår är torr och se om det är värt att slänga in en tvättmaskin eller två om en liten stund. Tvättbergen har ju blivit betydligt mindre nu under semestern, man har ju som sagt lite mer tid att städa och tvätta, allra helst när det regnar.

Inga kommentarer: